Voordelen van fysiotherapie ten opzichte van een operatie bij hernia klachten

Een hernia is een uitpuiling van de kern van de tussenwervelschijf. De pijn wordt veroorzaakt doordat de uitstulping tegen een zenuw aan drukt. Daarnaast kan de pijn ook uitstralen naar uw bil of benen.

Een hernia kan op iedere leeftijd voorkomen, maar het komt het vaakst voor bij mensen tussen de twintig en veertig jaar. Om klachten te verhelpen kunt u een operatie ondergaan of kunt u de hulp inschakelen van een fysiotherapeut bij Fysio World Amsterdam.

Maar wat zijn de voordelen van een fysiotherapeut ten opzichte van een operatie en waarom wordt dit aangeraden?

Oorzaken van hernia klachten

De wervelkolom bestaat uit veel wervels. Zo zijn er van boven naar onder zeven halswervels, twaalf thoracale wervels en vijf lendenwervels. Tussen de wervels bevinden zich tussenwervelschijven. Deze dienen als schokdemper en bevorderen de bewegelijkheid.

De tussenwervelschijven bestaan uit een stevig omhulsel, de annulus fibrosus, en een zachte kern, de nucleus pulposus. Vanuit het ruggenmerg lopen zenuwen richting de verschillende delen van het lichaam en deze geven op hierdoor signalen door.

Wanneer die zachte kern, de nucleus pulposus, uitpuilt, kan dat op de zenuwen drukken en deze prikkelen. Dat kunt u voelen in uw rug, bil, onderbeen, voet en soms uw bovenbeen. Dit kan resulteren in klachten. De oorzaak van het uitpuilen van de kern is niet duidelijk. Artsen denken dat erfelijke aanleg er misschien mee te maken heeft. Daarnaast is er wellicht een groter risico wanneer u lang bent, zwaar lichamelijk werk verricht, veel stress ervaart, rookt of lang en vaak autorijdt.

Soms komen de klachten van een hernia voor zonder dat er een hernia is. De prikkeling van de zenuwen komt dan door iets anders, zoals een ontsteking of gewrichten die veranderd zijn, ook wel artrose genoemd.

Symptomen die passen bij een hernia

U ervaart alleen klachten wanneer de hernia op een zenuw drukt.

Klachten waar u mee te maken kan krijgen zijn:

• pijn in één bil of been;
  • scherpe pijn die uitstraalt naar uw onderbeen en soms voet;
  • branderig, prikkelend of doof gevoel in uw been;
  • ergere pijn bij bepaalde houdingen of bewegingen, bijvoorbeeld staan;
  • minder pijn tijdens het liggen;
  • pijn in de onderrug;
  • meer pijn door hoesten, niezen of persen;
  • krachtsverlies in benen of gevoel dat uw been slaapt.
Hernia fysiotherapie

De behandeling van een hernia

Een hernia geeft dus pijn, doordat er een zenuw bekneld wordt. Wanneer dit niet meer het geval is, zal de pijn afnemen en verdwijnen. De uitstulping van de tussenwervelschijf zal hiervoor moeten slinken.

Er is dus vaak een behandeling nodig. Dit kan bijvoorbeeld met behulp van een operatie of een conservatieve behandelingen zoals fysiotherapie. Bij voorkeur wordt de optie van een operatie zo lang mogelijk uitgesteld, de operatie kan effectief zijn maar is erg complex en de kans op verdere schade is helaas aanwezig.

Fysiotherapie als behandeling van een hernia

Een fysiotherapeut kan u helpen bij het bevorderen van het herstelproces. Een fysiotherapeut kan helpen bij het verminderen van de spierspanning in uw rug, waardoor de pijn afneemt en het bewegen makkelijker wordt. Blijven bewegen met een hernia is namelijk erg belangrijk.

Daarnaast kan een therapeut u helpen bij het vergroten van de kracht en stabiliteit van de rugspieren en het aanleren van een juiste lichaamshouding. Een juiste lichaamshouding is namelijk belangrijk voor het verminderen van de belasting op de tussenwervelschijven.

Doordat de fysiotherapeut het herstelproces bevordert, kan een operatie voorkomen worden.

Een operatie als behandeling van een hernia

Als de klachten maar niet verdwijnen, kan een operatie gedaan worden. Bij een operatie haalt de chirurg de uitpuiling van de tussenwervelschijf weg, waardoor de klachten verdwijnen.

Met een MRI-scan wordt bepaald waar de uitstulping zich precies bevindt. Het doen van een operatie geeft risico’s, zoals ontsteking van de wond of minder kracht in het been, waardoor een conservatieve behandeling zoals fysiotherapie vaak de voorkeur heeft.

Een behandeling bij Fysio World Amsterdam

Heeft u last van klachten die lijken op die van een hernia? Blijf niet rondlopen met uw pijn. Bij Fysio World Amsterdam werken ervaren en professionele therapeuten die u graag helpen bij het behandelen van uw klachten!

Neem nu snel contact met ons op via de website of door te bellen. Bij Fysio World Amsterdam bent u van harte welkom!

Plan dan nu een consult in