Peesklachten

Pezen zijn de sterke bindweefselstructuren die spieren verbinden met de botten en zorgen voor overdracht van kracht tijdens beweging. Door overmatig gebruik, veroudering, letsel of andere factoren kunnen peesklachten ontstaan.

Fysioplanet

Hoe ontstaan Peesklachten

Overbelasting, herhaalde bewegingen, slechte techniek, onvoldoende herstel, degeneratie door veroudering en een slechte bloedtoevoer zijn een greep uit de oorzaken van peesklachten. De pijnklachten kunnen ontstaan uit een ontsteking, verrekking of scheuring.

Dit kan komen door het verkeerd beoefenen van een sport, maar ook door een dagelijkse beweging die verkeerd wordt uitgevoerd. Peesklachten, zoals een ontsteking, kunnen ook zonder direct beweging worden veroorzaakt.

Welke typen
peesklachten
zijn er en
behandelen wij?

Er zijn veel verschillende soorten peesklachten, als ook de mate en ernst van de klacht. Deze zijn natuurlijk bepalend voor de behandelwijze. Soms zijn rust en oefeningen voldoende, meestal is behandeling nodig en het komt ook voor dat meer complexe ingrepen vereist zijn. Wij hebben ervaring met onder meer:

Tendinitis, waarbij de pees ontstoken raakt door overbelasting
Tendinose, waarbij de functie en kracht van de pees afneemt zonder ontsteking
Peesrupturen, waarbij de pees deels of geheel scheurt als gevolg van een abrupte beweging of bij verzwakking van de pees
Peesschede ontsteking, waarbij de omhullende bescherming van de pees ontstoken raakt
Pees Bursitis, waarbij de slijmbeurs tussen de pezen en botten ontstoken raakt

Peesklachten behandeling
bij Fysioplanet

Wanneer peesklachten gepaard gaan met langdurige pijn of ontstekingen, dan is het verstandig om een fysiotherapeut te consulteren en je mogelijk te laten behandelen.

Marco heeft ruime ervaring en kennis in het beoordelen en diagnosticeren van peesklachten. Heb je direct hulp nodig bij sportblessures? Plan dan direct een online afspraak in zodat Marco je verder kan helpen.

Fysioplanet

Plan dan nu een digitaal consult in